Type to search

Rola mięsa w diecie paleo

Life Med

Dieta paleo zakłada wykorzystywanie produktów, jakie mogły być spożywane przez naszych przodków z epoko paleolitu. Nie dziwi więc, że jadłospis ułożony zgodnie z regułami tej diety zawiera dużo potraw mięsnych, jako podstawowego źródła białka. W diecie paleo bowiem białko i tłuszcz są jak najbardziej pożądane, w przeciwieństwie do węglowodanów pochodzących ze zbóż oraz związków organicznych, takich jak skrobia. Według dietetyków inspirujących się dietą paleo: wysokobiałkowe mięso buduje nasze zdrowie fizyczne, wspiera regenerację organizmu oraz znakomicie odżywia nasz mózg, dzięki czemu jesteśmy w stanie rozwijać się, wykazywać energią i utrzymać zdrową, szczupłą sylwetkę. Dietetycy paleo jako ideał mięsa w naszej diecie wskazują dziczyznę, która zawiera aż 80% białka i tylko 20% tłuszczu, owoce morza oraz drób, oczywiście także w jego idealnej, dzikiej i niehodowlanej formie, takiej jak bażanty łowne, dzikie kaczki lub perliczki hodowane wybiegowo.

Chude mięso w codziennej diecie 

Idea diety paleo oparta została na doktrynie żywieniowej mówiącej, iż nasz organizm jest ciągle bliski organizmom naszych przodków z prehistorycznej epoki paleolitu, kiedy to polowania zastąpiła gospodarka osiadła wraz z rolnictwem i hodowlą zwierząt. Łowcy paleolityczni spożywali mięso pochodzące z polowań, a więc chude, zdrowe, o dużych walorach smakowych. Dlatego właśnie w diecie paleo dziczyzna i mięso inne niż hodowlane zajmują tak ważne miejsce. Króliki, kury wybiegowe, a nawet wieprzowina i wołowina są jak najbardziej wskazane, jednak muszą być one minimalnie przetworzone. Paleo dieta wyklucza wszelkiego typu podroby, rolady, parówki, całkowicie niedopuszczalne są też konserwy mięsne, kiełbasy, kabanosy i inne przetwory. Im bliżej surowego, dzikiego i chudego mięsa, tym lepiej. Bardzo zalecane w diecie paleo są więc tatary z surowym mięsem w roli głównej, tak wołowiną, jak i chudym śledziem lub dorszem, w towarzystwie surowych jaj i warzyw na talerzu. Dowartościowanie mięsa w diecie paleo wiąże się z przekonaniem, że białko pochodzące z mięsa buduje naszą wydolność, poprawia odporność organizmu oraz odżywia nasz mózg. Mięso zawiera również tłuszcz, który w dobrej, odpowiedniej proporcji sprzyja przyswajaniu witamin A, D, E i K.

Mięso, błonnik i kwasy tłuszczowe pochodzące z ryb, orzechów i naturalnych olejów

Mięso wysokobiałkowe, będące podstawą żywieniową w diecie paleo powinno być łączone z niewielką ilością nasyconych kwasów tłuszczowych. Pożądane są także kwasy z grupy Omega-3, znajdujące się w tłustych rybach, takich jak łosoś. W diecie paleo mięsną podstawę piramidy produktowej łączy się również z orzechami, awokado oraz minimalną ilością olejów naturalnych i oliwki z oliwek. Zdaniem teoretyków diety wszelkie postaci surowego, organicznego i nieprzetworzonego mięsa urozmaicone warzywami i owocami dostrajają nasz organizm do jego biologicznych uwarunkowań, dodają energii, jednocześnie redukując zbędną tkankę tłuszczową powstałą z nadmiaru spożycia cukrów złożonych i węglowodanów. Mięso w diecie paleo ma być źródłem naszej życiowej energii, siły fizycznej i kreatywności umysłowej.

Inspirowane: Paleocatering24.pl – catering dietetyczny bezglutenowy Warszawa

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *