Type to search

Dieta dla kobiet w ciąży – co warto wiedzieć?

Life Med

Wiele kobiet jeszcze przed zajściem w pierwszą ciążę nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo ich życie może ulec zmianie. Wahania nastrojów, hormony, różne dolegliwości na pewno w jakiś sposób będą dawać o sobie znać. Zmieni się też sposób odżywiania. Ciążowe zachcianki oczywiście spełniać, jednak nie w każdej formie – jadłospis w trakcie tych 9 miesięcy powinien być dobrze zbilansowany. To co wolno, czego nie wolno, a co koniecznie trzeba spożywać w tym czasie jest często kwestią nie tylko zdrowia matki, ale przede wszystkim prawidłowego rozwoju dziecka. Jak zatem powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży?

Ważne składniki odżywcze

O tych składnikach odżywczych musi pamiętać każda kobieta w ciąży, która pragnie zadbać o prawidłowy rozwój płodowy swojego dziecka.

  • Kwas foliowy – chyba wszystkie kobiety słyszały o tym, jak dobroczynne właściwości ma kwas foliowy w trakcie ciąży, ale także podczas starania się o dziecko. Pomaga on przede wszystkim zapobiec powstaniu wad układu nerwowego u dziecka. Niedobór może wywołać nie tylko choroby nienarodzonego dziecka, ale nawet przedwczesny poród (a także poronienie). Kwas foliowy znajdziemy w bobie, orzechach czy kiełkach pszenicy. Oczywiście jest to także zalecany suplement diety, który dostaniemy w każdej aptece. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne podaje, że kobiety, które starają się o zajście w ciążę oraz te, które oczekują dziecka (do końca pierwszego trymestru), powinny przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego na dobę. Warto jednak skonsultować to z lekarzem, który w wyjątkowych okolicznościach może zalecić wyższą dawkę.
  • Witamina D3 – o niedobór witaminy D wcale nietrudno – wytwarzamy ją przecież dzięki promieniom słonecznym. W okresie jesienno-zimowym jesteśmy więc narażeni na jej niedobór. Warto skorzystać z odpowiedniej suplementacji, gdyż witamina D chroni kobiety w ciąży przed cukrzycą ciążową, a dzieci przed nieprawidłowym rozwojem mózgu. Witamina D znajduje się w jajkach czy rybach morskich, jednak to niewielkie ilości, które stanowczo nie wystarczą. Dzienna dawka to bowiem aż 1500-2000 IU.
  • Kwasy Omega-3 – to właśnie one (a dokładniej rzecz ujmując DHA) są odpowiedzialne za rozwój psychomotoryczny oraz rozwój wzroku dziecka. Kobiety w ciąży powinny spożywać duże ilości Omega-3 nie tylko w trakcie ciąży, ale także podczas laktacji. DHA zapobiega przedwczesnemu porodowi oraz możliwości wystąpienia depresji poporodowej. Dodatkowo spożywanie przez przyszłą matkę kwasów Omega-3 zmniejsza możliwość zachorowania dziecka na cukrzycę typu pierwszego. Najlepiej przyjmować je w pożywieniu, na przykład rybach morskich, algach czy owocach morza. Zaleca się przyjmowanie nawet 600 mg DHA dziennie.
  • Żelazo – w każdym organizmie brak żelaza może oznaczać poważne konsekwencję, a mianowicie anemię. Dlatego kobiet w ciąży tym bardziej powinny kontrolować stan tego pierwiastka. Jedząc buraki, czerwone mięso czy szpinak dostarczamy wysokie ilości żelaza. Jednak kontrola lekarza jest w tym przypadku konieczna, w razie gorszego przyswajania. Dzienna dawka to 26-27 mg.

Jak ułożyć jadłospis dla kobiety w ciąży?

Powyższe niezbędne składniki odżywcze to tylko czubek góry lodowej – w trakcie ciąży musimy bowiem dbać o wiele innych kwestii, np. unikanie konkretnych produktów spożywczych. Warto zatem pomyśleć o tym, by dokształcić się w tej materii na warsztatach z planowania diety ciążowej. To doskonała okazja, by od dietetyka dowiedzieć się, co można a czego nie można, jak zapewnić sobie optymalne spożycie danych składników i w jaki sposób zadbać o zdrowie dziecka. Podjęcie kursu może również otworzyć przed nami ciekawą perspektywę zawodową. Zdobyta wiedza przyda się nie tylko podczas własnej ciąży, ale również w przypadku chęci pomocy innym kobietom, które nierzadko nie mają pojęcia, jak prawidłowo się odżywiać. Najlepszym sposobem, by się tego dowiedzieć, jest rozmowa ze specjalistą. Coraz popularniejsze są obecnie konsultacje z dietetykami, w czasie których przyszłe mamy układają zdrową dietę na cały okres ciąży.

Inspirowane: wsr.edu.pl – fizjoterapia

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *